Namsy Loves Deco : Simple Family Hall

Asalnya tak ada family room ni pun..

Sebelum ni living hall ngan family hall satu tempat. Kat situla lepak lepak kat situlah tengok tv, makan snack.kat situ juga tetamu datang duduk.

Tapi lepas fikir panjang aku decide pisahkan living hall dgn family hall. Sebabnya aku fikir anak aku ni suka nyepahkan toys dia sambil tgk tv. Kalau orang datang umah mesti tak selesa duduk living hall dgn toys anak aku bersepah. Ada baiknya aku pisahkan family hall.

Untuk sediakan family hall ni, aku terpaksa sacrifice dining space aku ke ruang yg lebih sempit. Biarlah..aku tak guna sgt pun dining room tu, slalu anak beranak makan kat dapur je. Aku jual dining table pada jiran.  Untuk dining space baru, aku dah cerita sebelum ni.

Bagi aku, family space perlu lah sangat selesa. Sebab kat situ lah nanti kami anak beranak berkumpul. Balik kerja, singgah situ dulu, lepas makan pun lepak lepak kat situ. Hari minggu pun banyak lepak di situ.

Ciri- ciri family space :
1. Selesa - perabotnya mesti selesa. Sofanya haruslah empuk untuk berbaring-baring. Macam aku memang sayang dengan sofa family hall tu walaupun beli secondhand 6 tahun yang lalu. Kalau tak guna sofa, boleh juga beanbag atau di lantai. Kalau baring dilantai, karpet mesti yang tahan lasak dan lembut, dan tak mudah kotor. Janganlahh letak carpet silk di situ, alahai..sayangnya kalau budak-budak makan aiskrim tumpah ke carpet.

2. Selamat - keselamatan perlu dititikberatkan, terutamanya kalau ada baby. Kerusi meja kalau boleh yang tak ada bucu buju yang tajam. Perhiasan pun jangan yang tajam atau kaca. Paling yang aku takut. Kalau ada drawer mesti lekatkan kat dinding, takut sangat terhempap budak.

3. Memenuhi cita rasa dan hobi - Kalau husband suka tengok bola, hmm...letak la tv sebijik kat situ. Aku tak minat sangat tengok TV, selalu TV kami anak aku yang conquer. Tangah-tengah malam pulak Fazri dok tengok bola. Kalau yang minat baca buku atau magazine, letaklah satu drawer atau rack untuk letak buku - buku tu..Sofea juga suka melukis, jadi aku letak satu white board juga di situ. Kami tak main game atau pun karaoke, so tak adelah PS3 ke set karaoke ke..

4. Personal touch - Ruang family mesti ada personal touch atau nilai sentimental yang mengingatkan kita dengan memori- memori bersama ahli keluarga. Contohnya dengan meletakkan frame gambar anak-anak, ataupun kalau boleh framekan lukisan-lukisan yang dihasilkan oleh anak-anak.  

Ruang family aku kecik je, maklumlah rumah teres saja..tapi aku try the best to make it comfortable for my family. Yang penting, mesti sentiasa kemas, barulah selesa. Aku bab-bab mengemas dengan anak aku memang garang. Nak main sepah boleh. Lepas tu mesti kene kemas. MESTI.

Family hall masa awal- awal dulu, penuh dengan kesepahan..dull dan kosong saja.

Lepas tu ganti carpet pulak. Aku pilih rug yang lebih besar supaya ruang tu nampak lebih ruang. Aku ni peminat purple, haruslah rug yang dipilih menonjolkan ciri- ciri purple kan..Dan masih lagi dengan penyepahan yang menyakitkan hati. Atas sofa penuh dengan buku-buku. Pedulikan budak itu, dia memang akan 24 jam kat situ.

Family hall yang dah lemas sikit. Aku letak drawer satu tepi pintu tu sebab nampak kosong sangat. Belakang sofa tu wall art yang tak sempat sempat lagi nak gantung sebab Abg F aku asek bertangguh je..Takpelah biar dia park situ je dulu.

Tempat letaknya TV rumah aku, TV pun kecik je..Buat masa ni biarlah position camtu, Pada aku dah okay. Mungkin lagi setahun 2 tahun baru aku pasang TV cabinet kat situ.

Ruang sebelah tangga ni aku bagi untuk Sofea. Suka hati la ko nak buat apa kat sini nak..yang penting lepas main nanti ko kemas ya..Masih lagi tak ada idea macamana nak bagi ruang ni cantik

Accessory atas drawer. Drawing tu anak aku buat, saja aku letak situ..nak buang sayang. Frame gambar tak sempat lagi letak gambar family..sebab nak membukaknya payah pulak kene berscrew driver bagai. Lagi pun takde gambar yang sesuai lagi.


So far yang aku nak tambah lagi pada family hall ni adalah cat dinding. Memang ade hasrat nak cat wall colour soft grey..tapi biasalah, kerja kerja diy ni kene ada semangat yang kuat nak start membuatnya..dan once dan start kene habiskan sampai siap..jadi memang asek bertangguh je la..






No comments:

Post a Comment