Namsy Loves Deco :Dining Room Comel


Dining room comel...
Bukannya comel tang dining tablenye, atau dining chair ataupun aksesori yang berkaitan.
Tapi ini comel tang keluasannya. 

Disebabkan suang dining aku ni comel sangat, susah aku nak cari dining table yang bersesuaian uolls. Yang aku berkenan, besar sangat, ada yang comel- comel, macam tak cantik pula..
Dining table size standard mempunyai kelebaran 90cm, tapi bila aku ukur ruang, memang tak fit kalau nak muat standard punya, kene beli yang kecik ja.

Nak jadi cerita aku dan abg F berjalan- jalan ke IKEA Cheras baru- baru ni.
First time pergi IKEA Cheras. Memang best la tempat ni, parking banyak, tempat luas, tak de la nak berhimpit-himpit dengan cik kiah cik kiah yang yang beli bertroli- troli tu..(aku pun one of the kak kiah jugak sebenarnya, keluar IKEA tak sah kalau tak 2 troli).

Sebenarnya aku tak nak dah beli kabinet IKEA. Dah banyak sangat kat rumah tu.
Dari pinggan mangkuk sampai lah meja kerja, semuanya IKEA, boring gak kan..
Tapi haritu punya cerita, aku berjalan berdua dengan abang F di IKEA, ternampak lah satu meja makan ni.
Pada aku biasa-basa saja, belek- belek kiri kanan, bawah atas, ermm,..macam berkenan pulak. meja makan ni tak besar sangat, tak kecik sangat. Kaki dia solid beech, tapi table top board saja. Aku angkat, alih kiri, alih kanan, agak sturdy jugaklah. Terus ambik uollss..panggil staff IKEA terus mintak invoice dan- dan tu jugak..





Lepas dapat meja makan, cari cari jugaklah kerusi makan. tapi aku tak kenan sangat kerusi makan dia. lagipun ruang makan aku kecik, nak letak kerusi macam sempit. Lastly aku beli stool. Pada aku stool ni jimat runag sikit, boleh masuk bawah meja kalau tak gunakan, 

Stool yang aku beli ni memang tak matchlah dengan konsep rumah namsy. Stool ni ala -ala industrial nye konsep. Ntahla, berserabut jugak la aku, tapi dah berkenan, abang F pun kata OK. Aku grab je. hahaha.

   


Balik IKEA je, abg F terus bukak box dan pasang meja. Ermm, selalu aku yang kene kerah, tapi kali ni dia tak payah suruh dia terus buat. Thumb up Abg F!

Lepas pasang meja pasang stool lak. Bila dah siap...stool matching dengan meja dah. tapi,tapi...nampak kosong jer, segala- gala nya kosong. Dinding kosong, lantai kosong, atas meja kosong. Arghh..pening kepala lagi.




Jadi aku pun start google balik, kot kot ada style yang sesuai dengan dining space ni. Terjumpa satu gambar ni, tengok -tengok style meja lebih kurang sama je dengan meja aku. Sebenarnya berkenan dengan tufted bench with backrest tu. Ghost chair tu pun aku berkenan gak. Cuma carpet kulit dengan bricks wallpaper tu macam tak sesuai dengan citarasa ku.




Macam ni la tufted bench yang aku berkenaan..

Dalam aku masih survey- survey bench tu, aku diperkenalkan dengan seorang mamat yang memang kerja dia buat customized furniture persendirian. 

Aku bagitau dia bench macamana yang aku nak..Dia kata boleh buat. Okay aku order dengan dia...Secara over all aku memang tak recommend sapa sapa pun order dengan dia..

Sebelum beli, bukan main cepat reply watsap layan kita..Tapi once deposit dah bayar..senyap je terus.
Kata within 2 weeks dah boleh siap. Tapi sebulan lebih jugak la baru dapat bench aku ni. Tu pun aku dok watsap2 dia puch dia.. Bukan lah aku nak cepat sangat pun, tapi sebab dia dah janji beriya iya kan..kalau ta boleh buat cepat just bagitaulah awal-awal, aku boleh terima..

Lepas tu kita watsap, 2-3 hari baru reply..Macamana lah nak buat bussiness, tak reti jaga hati customer langsung.

Tapi hasilnya memang bagus. Just like what i dream of. Cantik buatan dia, kemas. I doubt dia buat sendiri. Aku tahu kilang yang buat, dia jadi orang tengah je, ambik untung atas angin. Bila aku kata nak ambik sendiri bench die (sebab delivery charge mahal gila RM250, kat KL je pun..), beriya iya dia tak bagi. Nama tempat pun dia tak nak bagi. Last last dia kurangkan delivery charge RM150. Yang hantar bench ni pun lori sewa. Pakcik lori ni kata dia dapat job dari watsapp je, barang ambik kat kilang di Subang. Heh, dah agak da...Tak pela...lesson learnt untuk aku..

Nasib baik aku berkenan bench ni.


Small dining space with tufted bench
World map tu park dulu kat sini. Tak ade idea lagi nak letak mana.








No comments:

Post a Comment