Kuching Sarawak Day 3 - Last Day in Kuching

Add caption

Hari ke 3 di Kuching. Actually hari terakhir sebelum terbang balik ke Semenanjung. Hari ini kami masih lagi berada di Bako NP. Awal-awal pagi lagi aku dikejutkan dengan satu bunyi kuat atas bumbung logde. Macam ada babi hutan berlari atas bumbung, nasib baik tak roboh. Aku kira itu monyet-monyet nakal yang berlari2 di awal pagi.

Pagi ini tiada apa-apa plan yang spesifik. Nak trekking lagi macam tak sempat pula, sebab jam 11 pag kena bergerak balik ke Kuching,  Dalam jam 7.30 kami sudah bersiap makan di cafe. Kemudiannya kami hanya berjalan- jalan di sekitar pantai dan HQ. Pantai di Bako pada awal pagi sangat tenang. Tak ada manusia atau buaya berjemur di sekitar pantai. Kawasannya agak luas, Kami berjalan dari hujung ke hujung. Sambil - sambil tu Sofea berhenti bermain pasir.

HArus diingatkan kalau ke pantai Bako ni eloklah pakai seluar panjang dan baju lengan panjang. Agas- agas kat sini sangat ganas. Masa kat Bako tu tak terasa langsung. Lepas sehari balik rumah barulah terasa gatal- gatal. Kulit pun berbintat. Rasanya dalam seminggu baru hilang gatal dan merah- merah. Tak bohong.

Berjalan menghirup udara segar

Agar- agar

Dihujung pantai adalah satu kawasan paya bakau. Disinilah terletaknya jeti yang menurunkan kami semalam. Seawal pagi lagi dah ada bot yang sampai turunkan pengunjung. Kebanyakkannya Mat Saleh. Memang diorang ni jenis yang suka masuk-masuk hutan agaknya.

Paya Bakau di kala pagi

Penyambut tetamu

Bot pertama tiba

Jambatan ni membawa kami ke arah permulaan trail. Daripada sinilah aku dan Munirah start trekking semalam

Aku fobia dengan monyet-monyet kat sini sejak diorang serang kami semalam

Penat berjalan- jalan di kawasan jaeti, kami balik ke arah HQ. Di sini banyak binang-bintang berkeliaran. Babi-babi hutan bersepah sepah, tapi jangan risau, diorang tak kacau manusia. Cuma jangan bawa makanan atau makan semasa berjalan. Kalau tak monyet, babi babi ni yang akan menyondol. Deria bau diorang ni kuat sangat. Spesis babi jangan tanya aku. Aku tau 2 jenis je kat dunia ni. Babi oink oink kaler pink tu dan babi hutan.

Di Bako ni juga ada satu spesis monyet yang dinamakan Proboscis Monkey. Monyet ni tak ada kat mana- mana tempat lain tau, kat Bako saja. Monyet ni sangat unik, Hidung dia mancung macam Mat Saleh. Kat sini dikenali sebagai Monyet Belanda. Tapi monyet ni jenis pemalu, dia suka duduk kat atas pokok saja, dan tak makan orang. Kami nampak monyet ni atas poko depan lodge kami saja. Rupa-rupa nya dialah yang berjalan atas bumbung lodge pagi tadi.

Puas merayau- rayau di sekitar Bako HQ ni, kami berkemas- kemas untuk pulang. Jam 11.00 kami dah berjalan ke jeti semula untuk ke tanah besar. Sebenarnya aku masih berasa tak puas duduk di Bako ni. Sebab tak dapat nak trekking di trail - trail lain yang ada. Kekangan masa dan juga adanya budak kecik Sofea yang penakut nak masuk hutan. Bayangkan kat atas bot dia boleh cakap kuat kuat "Sofea tak nak naik bot ni sebab ada buaya". Nak oii...perkataan buaya tu tak boleh sebut kuat- kuat, nanti dia timbul..adoila. Takpelah, tunggu kamu besar sikit nanti mama bawak kamu trekking ya..

Di jeti sebelum pulang

Sampai je Jati di tanah besar masing -masing kelaparan. Sebenarnya aku mencari laksa Sarawak kegemaran aku. Kebetulan Munirah ada kawan di Kuching, yang rekomen satu restoran laksa Sarawak yang sedap. Mom's Laksa Kopitiam namanya.

Di jeti

Sekejap saja drive ke kopitiam ni dari jeti. Tempatnya terletak di Bandar Kuching juga. Memang terbaiklah laksa Sarawak dia. Licin aku makan sampai menjilat mangkuk.

Abis je makan laksa, kami bergerak pula mencari kek Sarawak. Macam -macam jenis kek lapis kat Kuching ni, tapi yang selalu aku pergi adalah di Mira Cake House. Kek ni aku rasa lebih sedap dan moist berbanding brand lain. Banyak gak aku borong. dalam RM200 gak la habis.

Kek Lapis bought from Mira Cake House

Lepas beli kek saja kami dah termangu- mangu. Baru jam 2.00 petang, Flight pukul 7ptg. Kami bercadang nak ke kedai souvenir dulu depan waterfront tu, kalau sempat nak ke muzium Kuching, sekadar nak abiskan masa, sebab tak tau mana lagi tempat nak pergi huhuhu.

Depan waterfront ni memang berderet- deret kedai souvenir. Barangnya semua sama, kebanyakkannya barang-barang kraft tempatan. Aku sempatkan grab keychain untuk kawan-kawan. Kebetulan semasa merayau di kedai- kedai ni hujan turun dengan lebat. terus plan ke muzium kucing dibatalkan. Sudahnya kami lepak-lepak minum latte panas depan Seven E.

Souvenir shops

Lama juga la nak tunggu hujan reda, dekat jam 4 baru kami bergerak ke Airport terus. Munirah balik ke Sabah, manakala aku dan Fazri balik ke Semenanjung. Bagi aku, trip ke Sarawak kali ni agak relaks, tak rush sangat, maybe sebab banyak tempat yang kami tak pergi. Plan pun last minit je. Kalau boleh aku nak ke Bako lagi, nak habiskan trekking di trek- trek yang aku tak sempat pergi. Tapi aku tak pasti bila...yang aku pasti mungkin bukan dengan Fazri, sebab dia serik digigit agas. Dan juga bukan dengan Sofea, sebab dia dah fobia kena serang monyet...hahaha.

1. sib baik bukan babi hutan..kalau monyet pun still gerun kot adusss

1. Ini babi yang manja-manja gitu, tak suka menyondol orang hehe

2. byk agas2? mmg tak kan masuk list lah pantai Bako ni

1. hehe, kene pakai insect repellent sentiasa la ya..tapi agas ni kat tepi pantai je, kat kawasan lain dia tak kacau