Siem Reap, Cambodia - Intro

Destinasi : Siem Reap, Cambodia
Tarikh : 13 - 15 June 2015

13 Jun 2015, aku dan BF travel lagi. Destinasi pilihan Siem Riep Cambodia. Kali ni aku rasa lega sikit, sebab tak bawak Cik Kepoh, so boleh la fefeeling honeymoon dengan BF. Main aim ke Siem Reap sebenarnya adalah nak tengok life locals kat sana. Haha dah takde life sendiri ke sampai sebok nak ambik tau life orang lain.

Disebabkan trip kali ni cume 3 hari 2 malam, so aku pun tak prepare apa sangat.

Passport : Baru je renew sebelum ke Jepun bulan Mac aritu. Visa tak diperlukan untuk ke Cambodia.
Tiket Kapal terbang : Air Asia RM693 untuk 2 orang return termasuk meal on board + luggage 20kg. Masa sesi googling sebelum pergi, ada terbaca pasal kene bayar aiport tax USD25 kat sana. So aku reserve gak USD50 untuk tax. Tapi time nak balik Malaysia time tu tak payah bayar pun.

Hotel : Mula-mula ingat nak book hotel yang murah je, bajet RM100 ke bawah, tapi bila pikir balik sebab tak lama kat sana dan pergi pun berdua-duaan, dan yang paling penting sebab BF yang nak sponsor hotel, aku amik keputusan book Borei Angkor Resort & Spa. Aku book melalui website dia, lagi murah dari book kat Agoda, dan yang penting dapat complimentary pick up from hotel & return dan dapat gak 1x free body massage kat hotel tu. Harga hotel : RM 250/night termasuk breakfast = RM500

Transport : Sewa tuk tuk USD18 (8.00 pagi - 5 petang)= RM70 sehari. Pada awalnya nak book muslim tuktuk driver yang Kak JM suggest kat blog dia. Tapi aku tak dapat contact mamat tu. So aku decide book tuktuk kat hotel je. Tambang tuk tuk sekitar town - hotel dalam USD2-USD3 sekali jalan. Kalau driver tu mintak lebih dari USD3 maksudnya kita dah kene kelentong dengan diorang. Masa kat Siem Reap kami spent total RM115 untuk tambang tuk tuk.

Entry Fees : Angkor complex USD 20/person, Kampong Khleang trip USD72/person, Phare Cambodian Circus USD 18/person.  Total= RM814. Sebenarnya trip ke Kampong Khleang kalau survey dan tempah awal boleh dapat semurah USD35 seorang, separuh harga!!, itu adalah harga bagi trip berkumpulan. Tapi company yang offer rate tu dah fully booked. Rate USD72/person ni aku book dari Taraboat, untuk private tour. Kalau nak pergi sendiri pun boleh tapi aku takda banyak masa nak buat research dan aku pun kat sana sekejap je so rasa macam leceh lak nak arrange bende-bende ni.

Makan : Bajet makan di restoran halal dalam USD20 untuk 2 orang. Breakfast makan kat hotel, untuk dinner aku bawak Maggi je. Masa kat Siem Reap kami makan dua kali je kat restoran dengan harga keseluruhan RM120 untuk 2 orang. Mahal.

Souvenier dan lain-lain  : Aku tak beli banyak barang masa di sana sebab dah janji dengan diri sendiri tak nak shopping. Aku spent dalam RM60 untuk souvenir. BF pun spent dalam RM80 beli souvenir untuk adik beradik dia. Total = RM140.

Internet : Aku tak beli pun simcard ke apa sebab hotel yang aku duduk tu bagi free wifi. So takde apa-apa kos untuk internet.

Total expenses bagi 2 orang untuk pengembaraan musim panas di Siem Ream adalah lebih kurang RM2382.00. Masa kami pergi Siem Reap ni nasib tak begitu baik sebab nilai RM tengah jatuh merundum : 1USD = 3.78. Di sana pulak mereka lagi suka guna USD untuk urusniaga. Kalau beli barang kat kedai ada balance less than 1 USD baru dia bagi dalam duit riel. Apa- apa pun bajet kat atas tu boleh jadi lebih murah kalau carik hotel yang murah dan pegi tempat-tempat yang tak payah bayar entrance fee yang mahal.

Kali ni aku tak pecah tabung, sebab dah bijak sikit. Aku join main kutu dengan officemates dari awal tahun lagi dan memang aku mintak turn aku dapat duit sebelum ke Siem Reap. Oleh itu tabung aku selamat kali ni bolehla guna untuk ke India next year, harap-harap gitu lah..

Disebabkan dirasuk jembalang kemalasan yang teramat aku tak banyak buat research pasal trip ni. Baca dari tripadvisor je. Itinerary memang sangat simple, takde nak pergi muzium ke apa bagai.

Day 1 :  am :  Angkor Park
             pm : Angkor Night Market, Pub Street
Day 2 :  am :  Kompong Khleang and Floating Village at Tonle Sap Lake
             pm : Phare Cambodian Circus Show
Day 3 :  am :  Leisure at hotel
             pm : Back to Malaysia

Apa-apa pun secara keseluruhannya aku rasa trip kali ni agak berjaya. Semua tempat yang aku pergi best best belaka, Walaupun cuaca sangat panas, berdebu, dan ketiak pun berpeluh-peluh, bagi aku Siem Reap adalah satu tempat yang sangat unik dan wajib dikunjungi at least seumur hidup sekali. Aku? cukuplah sekali.