Siem Reap Day 2 - Halal Restaurant and Phare Cambodian Circus

Hari kedua di Siem Reap. Balik dari Kompong Khleang sampai hotel baru pukul 3.30ptg. Aku dan BF termanggu-manggu kebosanan tak tau nak buat apa. Daniel, staf hotel ni suggest aku pergi tengok Apsara Dance show, sejenis tarian Cambodia. Tapi bila aku tengok review kat Tripadvisor, macam tak best je. Kebetulan aku ada terbaca jugak pasal satu night show ni; Phare Cambodian Circus. Takde review dari orang Malaysia, banyak dari mat saleh je. Dan review-review mereka bagi 4-5 star. Aku pun macam tertarik terus decide nak tengok show tu.

Pukul 4.30 petang kami keluar dari hotel. Sebelum ke tempat show tu kami pergi dulu ke restoran halal di down town Siem Reap. Sebelum ke Siem Reap aku ada terbaca pasal makanan halal kat sini. Orang kata kalau datang sini kene rasa Daging lembu naik bukit, yang tak ada kat Malaysia. Aku pun teringin nak merasa daging tu, walaupun kami banyak lagi bekalan makanan Ready-To-Eat Meal Pak Brahim kat bilik.

Ada beberapa restoran halal kat Siem Reap ni. Banyak ada kat area Down Town. Antaranya :

1. Muslim Family Restaurant
    - No. 074, SteungThmeyVillage, Sangkat Svay Dangkum, Siem Reap
2. Cambodian Muslim Restaurant
    - No 086, Steung Thmey Village, Sangkat Svay Dangkum, Siem Reap
3. Wau wau Restaurant
    - No. E09, National Road No.6, Borei Angkor Shopping Arcade, Krous Village, Siem Reap
4. Curry Walla Indian Cuisine
    - No. B05, Sivatha (St.), Sangkat Svay Dangkum, Siem Reap
5. Maharajah Restaurant
   - Sivatha (St.), front of Terrasse Des Elephants, Old Market Area, Siem Reap

Muslim Family Restaurant

Aku decide untuk pergi Muslim Family Restaurant, yang terletak di Down town. Masa kami pergi ke Down Town semalam, tercari cari gak restaurant ni tapi tak jumpa. Jadi petang ni aku tunjuk je alamat kat driver tuk tuk. Dia pun angguk-angguk, aku harap dia taula macamana nak pergi sana. Tak sampai 10 minit kami dah sampai. Memang restoran ni dekat dengan down town, tapi kedudukan dia agak tersorok sket di lorong-lorong perumahan, susah nak jumpa. Ada sebuah lagi restoran halal kat sini, Cambodian Muslim Restaurant, tapi kami tak sempat nak ke sana.

Sebenarnya restoran ni dalam kawasan orang islam Cambodia. Berdekatan dengan masjid Siem Reap. Masa kami sampai, owner restoran, Mat Nor nama dia, ada kat kedai. Peramah orangnya. Pandai cakap Melayu sikit-sikit. Menurut Mat Nor, disebabkan orang Islam kat sini golongan minoriti, mereka susah nak dapat makanan halal. Mungkin sebab tu la dia decide untuk bukak kedai makan.
Signboard depan kedai makan
Di dalam kedai

Bersiap sedia order makanan
Tunjuk skill masak, hahaha. Daging lembu diletak dalam kuali yang bebentuk bukit. Haa sebab tula nama dia lembu naik bukit. Lepas tu masukkan telur dan sayur-sayuran. Senang jer ghupenye
Inilah dia bila dah masak. Cecah dengan kuah sos BBQ atau sos cuka
Coconut shake adalah air kegemaran aku dan BF sepanjang kat Siem Reap.  Memang rasa kelapa asli. Terbaik lah!

Ular kekenyangan

Bagi aku Daging Lembu Naik Bukit memang sedap. Rasa dia memang macam Daging Lembu Naik Bukit, tak serupa dengan mana-mana masakan kat Malaysia. Aku ada order jugak tomyam dengan sayur campur, emm, so-so je...

Phare Cambodian Circus

Lepas makan hujan turun dengan lebat. Kami tunggu sekejap sebelum berjalan kaki balik ke area night market. Dekat dekat restoran tu tak ada tuk tuk, kene ambik dekat down town. Dari sana kami naik tuk tuk ke Phare Cambodian Circus Show.

Phare Cambodian Circus show ni berdekatan dengan Angkor National Museum. Selalunya driver tuk tuk tau tempat ni. Alamat tak berapa nak full dia : Lot A, Komay Road/Behind Angkor National Museum/In Front of Angkor Century Hotel, Siem Reap.

Tiket boleh dibeli di sana atau reserve online kat website dia www.pharecambodiancircus.org

Show ni bukak setiap malam jam 8.00-9.00. Memang nama dia sarkis tapi bukan macam pertunjukan sarkis yang kita tengok kat funfair tu. Show diorang ni lebih kepada drama teater yang dimainkan secara sarkis. Haa, boleh bayangkan tak? Memang sangat menarik. Ada unsur komedi, sedih dan serius. Seriously sepanjang 1 jam show mata aku tak lepas dari pandang pentas. Hilang kebas punggung duduk atas seat papan. Rasa macam sekejap sangat dan rasa nak datang balik next day sambung tengok.

Setiap malam persembahan yang berbeza akan dimainkan. Malam ni diorang main drama "Eclipse", cerita seorang pemuda kampung cacat yang dibenci orang kampung.

Diluar khemah

Laluan masuk

Ada kedai souvenir kat sini. Tapi harga mahal

Inilah dia tempat persembahan. Sebenarnya persembahan ni dibuat dalam satu khemah yang besar di panggil Big Top. Tempat ni boleh muat sampai 350 orang, tapi kene datang awal untuk dapatkan seat yang best. Skrin kat atas tu akan tayang subtitle masa diorang buat show. Sangat-sangat membantu. Tempat dia memang basic jer, Seat pun tak ada tempat sandar.

Kami adalah the only orang Malaysia kat sini. Bila tengok sekeliling aku sorang je yang pakai tudung. Penonton ramai mat saleh. orang asia adalah beberapa kerat.
Main tiup tiup api. Gamba memang tak lawa, banyak sangat pergerakan. Haha sebenarnya aku yang tak tau nak amik gambar time malam. Balik ni kene menuntut lagi
Persembahan diorang ni memang agak daring jugak, siap terjun-terjun dari tiang tinggi lagi. Tiap kali diorang buat aksi stunt, semua penonton senyap, berdebar-debar. Bila berjaya semua orang bersorak. Aku pun sama jugak.

Dan aku rasa inilah persembahan teater/drama/sarkis yang paling best aku pernah tengok. Memang sangat berbaloi bayar tiket USD18. Kalau ada sesapa pergi Siem Reap dan tak tahu nak pergi mana waktu malam, memang aku sangat suggest lah Phare Cambodian Circus ni.  Rugi tak pergi!