Kyoto - Osaka Day 2- Arashiyama

Pagi di Kyoto, sangat excited la kan, sebab nak memulakan pengembaraan Doremon dan Nobita. Semalam petang tu warm up jer. Hari ni kami berhajat pergi Arashiyama. Arashiyama adalah salah satu destinasi yang paling banyak aku buat research sebelum ke Jepun. Ada beberapa target perlu dicapai kat sana - Saga Scenic Train, Bamboo groove, Monkey Park dan Togetsukiyo Bridge.

Dari Kyoto Station kami naik JR train stop kat JR Arashiyama. Harga tiket 400yen. Keluar dari JR Arashiyama kami berjalan ke Saga Torokko Station, dekat je, sebelah JR station. Tujuannya adalah nak menaiki Saga Scenic Train. Di Saga Torokko Station, kami beli tiket 2 ways berharga 680 yen 1 way/adult. Lepas dapat tiket je, aku terdengar train dah nak gerak, apa lagi kami pun berkejaran dan berlompatan ke dalam scenic train tuh, nasib baik sempat, kalau tak kene tunggu setengah jam lagi, rugi masa.

Saga Scenic Train (Romantic Saga Train)

Saga Scenic Train ni mengambil masa dalam 20 minit untuk sampai ke Saga Torokko Kameoka Station sebelum patah balik ke Saga Torokko Station. Sepanjang perjalanan train ni menyusuri sungai Hozugawa yang sangat cantik. Pergerakan train ni lagi cepat sikit dari kura-kura. Tapi itulah tujuannya pun, untuk menikmati pemandangan di sepanjang sungai.



Saga Scenic Train

Dari Saga Torokko station kami dapat duduk dalam close coach. Taklah ramai sangat orang dalam coach tu, train ni tak sama macam train jepun yang biasa, seat pun seat kayu. Aku duduk sebelah tingkap, sempatlah snap gambar sikit-sikit walaupun terpaksa memangku Cik Piah. Budak-budak kene bayar tapi takdapat seat pun. Sabar je la kan..

Dalam train 

Tourist naik sampan pun ada, tapi naik sampan ni ambil masa 2 jam dan bayaran die pun agak mahal 

Dari dalam train, gambar yang sempat aku snap 


Sampai ke Torokko Tameoka Station, kami bertukar ke open coach pulak untuk patah balik ke Saga Torokko Station. Konon- konon nak merasa angin bayu Arashiyama menyapa-nyapa pipi gebu ku, sekali amik kau, angin puting beliung yang datang menampar-nampar. Sejuk rasa nak tercabut tulang pipi!

Time patah balik ke Saga Torokko, kami duduk kat open coach yang takde tingkap. 

Bamboo Groove

Turun dari Saga Scenic Train kami berjalan ke Bamboo Groove pula. Sebenarnya aku tak tau pun arah ke Bamboo Groove, tapi biasalah aku main redah je walaupun Fazri tak berape nak gemar sangat kalau jalan-jalan main redah je. Katanya ; Setiap perjalanan mesti ada matlamat, untuk mencapai matlamat perlu ada plan yang teliti, yada yada..Apa darr, malas nak layan, aku jalan laju-laju tinggalkan dia. Senang je nak cari Bamboo Groove ni, ikut je laluan yang orang ramai tengah berjalan. Kebanyakkannya mereka adalah pelancong.

Kami berjalan dan berjalan sampailah ke satu laluan yang ada pokok buluh kiri dan kanan jalan. Mulanya aku rasa macam kecewa gak, ermm, macam ni je ke bamboo groove. Kiri kanan jalan adalah 1-2 pokok buluh tumbuh meliar. Aku jalan lagi. Makin lama makin banyak pokok buluh kat tepi jalan, dan makin tinggi batangnya. Lepas tu suasana pun jadi semakin cantik macam gambar-gambar bamboo groove yang aku tengok dalam internet sebelum ke sini. Barulah aku tersenyum lebar, hehehe.

Bamboo groove, lama betul nak tunggu takde orang untuk ambik gambar 

Bamboo Groove at Arashiyama

Okay, puas hati jalan di Bamboo Groove. Kami berjalan lagi tanpa arah tujuan. Sebenarnya nak pergi Togetsukiyo Brigde, tapi sebab tak rush sangat dan suasana Arashiyama yang sangat menenangkan hati dan perasaan, kami take time jalan slow kat area ni. Lagipun kawasan ni kecik je, susah nak sesat.

Kat Arashiyama ni pun ada juga souvenir comel-comel dijual tepi jalan 

Cik Piah beraksi dalam stroller. "Sofea sejuk, Sofea tak boleh jalan la mama" Ada je alasan dia bagi. 
Sekitar kawasan kampung

Nak sewa basikal or naik vespa pun boleh 

Togetsukyo Bridge

Jalan punya jalan akhirnye kami sampai kat tepi sungai. Kami ambil keputusan untuk makan lunch di sini. Hari dah tengahari, perut pun dah lapar gile.

Tepian sungai, kat sinilah kami menjamu selera sekejap 

Makan nasi panas time sejuk sejuk berangin ni memang rasa sedapp sangaat, walaupun cume lauk kari ayam Pak Brahim 

Suasana tepi sungai, "rasa macam nak pindah duk sini jer" tula ayat yang aku asek ulang sejak sampai sini 

Bercanda di tepian sungai 

Togetsukyo bridge

Lepas makan kami berjalan menuju ke Monkey Park. Nak pergi ke sana perlu menyeberang sungai melalui Togetsukyo Bridge ni.

Bridge ni ada laluan pejalan kaki, sempat jugak ambik gambar, hehe 

Togetsukyo Bridge dari seberang sungai pulak

Daripada bridge ni kami berjalan lagi menuju ke Monkey Park, senang je nak carik Monkey Park, cuma perlu ikut signboard yang diletak kat tepi tepi jalan.

Eh, eh, ada pulak sinki cantik kat tengah - tengah laluan. Nampak sangat orang Jepun ni sangat mementingkan kebersihan..

Monkey Park

Sebelum sampai Monkey Park kami melalui jambatan yang menyeberangi satu sungai kecik. Kat sungai ni ada banyak boat yang boleh disewa untuk tengok scene. Kami skip part ni sebab takut tak sempat ke Monkey Park. Hari pun dah nak petang. Aku tengok tak ramai yang naik boat time ni, mungkin sebab belum musim sakura lagi, pokok sakura masih togel.. 

Just before the Monkey Park 


Nak masuk Monkey park bayar 500yen/adult. Rupa-rupanya kami perlu panjat bukit untuk sampai ke tempat monyet-monyet tu, tinggi pula bukit dia. Trek dia pula tak sesuai nak bawak stroller, Cik Sofea jalan sket dah penat, terpaksala Fazri pikul budak kecik tu bawak naik atas bukit.

Tiket masuk ke Monkey Park, ni kene beli kat kaki bukit, dekat pintu masuk dia. 

Laluan awal ke Monkey Park 

Hampir sampai ke Monkey Park 


Lepas 20 minit mendaki, sampaila di Monkey Park ni, tempat dia kat puncak bukit, kecik je, ada satu bangunan kayu dan sebuah kolam kecik tepi bangunan tu. Kat sini bolehla bagi makan monyet2 ni dari dalam bangunan. Tempat dia agak berdebu, takde rumput. Pokok -pokok pun banyak yang tidak berdaun. Monyet monyet berkeliaran mengutip kacang yang diberi atas tanah. 

Nak bagi makan monyet kene masuk dalam bangunan ni, bagi makan dari dalam 

Monkey at Monkey Park Arashiyama
Tok Ketua Kampung Monyet. Aku rasa brader ni lah yang paling tua kat sini.

Monyet merata-rata, dan tak kacau orang pun, tak macam monyet kat Bali 

Berehat- rehat 

Nampak sekor monyet ni senyap-senyap panjat tebing.. 

Ni rupanya kerja dia, nakal betul..jaga-jaga dengan penyeluk saku 

Boleh tengok bandar Kyoto daripada sini, view sangat cantik dengan angin bertiup sepoi-sepoi bahasa.

Dalam setengah jam juga lah kami lepak atas bukit tu, sebelum bergerak turun. On the way turun, kami melalui kawasan playground yang agak luas tapi sunyi. Singgah sekejap layan Cik Sofea main kat sini.



Ada pulak slide kat tengah-tengah hutan. Aku tak sure untuk anak- anak pengunjung ke atau anak-anak monyet kat sini 

Rasanya sampai jam 6 jugakla kami kat Arashiyama ni, Balik hotel masing-masing terus terbongkang atas katil dengan perasaan yang cukup gembira..Arashiyama, satu destinasi yang wajib dikunjungi jika ke Jepun. Kalau ada rezeki, aku nak datang tempat ni lagi, mungkin masa spring, mesti lagi cantik,




No comments:

Post a Comment